כיצד יוצרים מבנים ותפיסות חברתיות הסללה מגדרית, החפצה ו"תקרת זכוכית"? במהלך הקורס נעורר מודעות לשאלות וסיטואציות מגדריות שנפגשים בהן יום יום (בעבודה, בצבא, בתרבות הפופולרית) וננסה לטפח חשיבה ביקורתית וגמישה שתיצור סביבה בטוחה ופתוחה יותר. 

מגדר- ד"ר אורית יעל

בזכות הנורמאליות: על מוסר ודרך ארץ- שמוליק טסלר

בקורס נעסוק בשאלות פילוסופיות ומעשיות שונות - אישיות, חברתיות ולאומיות וננסה לברר לעצמנו - מהי נורמליות בעינינו? נעסוק בנורמות ובמוסר בחיי החברה והמדינה, לאור דגמי העבר: ממחלוקות בין ז'בוטינסקי לבן גוריון, עשרת הדברות או כתביהם של פילוסופים מודרניים נצא לדיון על שאלות האקטואליה בנוגע לטוהר הנשק, ארץ ישראל וגבולותיה , חופש הביטוי , שוויון, חלוציות, חרות האדם וגבולותיו.

הקורס מלווה בקריאת קטעי טקסטים שונים ומגוונים , המציגים דעות ועמדות שונות ובדיון חי בכתה על השאלות העולות מתוכם.

חברה וכלכלה- אריאל שגיא

מהי כלכלה? האם היא מדע חברתי סטטיסטי בה האדם הוא משאב במקרה הטוב והוצאה במקרה הרע? האם היא תיאור פעולתם של כוחות מנוגדים בשוק הסחורות והשירותים ובמוסדות השלטון? האם הכוחות האלו פועלים אך ורק בכדי למקסם את הרווח שלהם מן הפעילות הכלכלית? אילו ערכים ואמונות עומדות מאחורי פעולות כלכליות כגון: ייצור, שביתה, חוקי מס וחוקי עבודה? בקורס חברה וכלכלה נבין מושגי יסוד בהגות הכלכלית ורכן ניגע בדילמות הערכיות והמעשיות המעצבות את החברה בימינו.

אחריות חינוך ומנהיגות- ליעד סולנקו

מה יצר את המציאות בה אנו חיים? האם מבט אל העבר יכול לעזור לנו להתמודד עם סוגיות בוערות בהווה?

במהלך הקורס נבחן פרקים מכוננים בהיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל, שעיצבו את הזכרון הקולקטיבי והתודעה הלאומית, את התרבות, יחסי הכוחות בחברה ובכלכלה, בפוליטיקה ובתקשורת. נתקדם בסדר כרונולוגי (ממוקדם למאוחר) תוך ניתוח אירועים קונקרטיים ומעוררי מחלוקת בהיסטוריה הקרובה לנו. ננסה להבין את הדמויות, האינטרסים והערכים הסותרים המגולמים בכל קונפליקט ואת השפעתו של האירוע על עיצובה המתמשך של ההוויה הישראלית.

אירועים מכוננים בחברה הישראלית- מיה פלבסקי

פרשת השבוע- מור שגיא

מנהיגים בציונות- מרצים אורחים

במהלך הקורס נארח אקדמאים שונים המתמחים בשורשי סכסוך הישראלי-פלסטיני, יוזמות השלום השונות ומצבה של הרשות הפלסטינית היום, וכן בסוגיות של סביבה, כלכלה, נשים וצעירים במזה"ת. ננסה להבין את מערך הכוחות האזורי ואת יחסיה של ישראל עם שכנותיה, וכן את החסמים וההזדמנויות לשלום אזורי. הקורס מתקיים כחלק ממערך ההכנה לסדרת יהודה ושומרון, אליה נצא בתחילת שליש ב'.

המזרח התיכון והסכסוך הישראלי- פלסטיני

מודעות והתפתחות אישית- מאיה מיכאל

באמצעות כלים סדנאיים ותיאורטיים, נשוחח על היחסים שלנו עם עצמנו ועם אחרים: נלמד להכיר את החוזקות שלנו, נבחן את הערכים שמובילים אותנו ותהליכי שינוי שאנחנו עוברים.

במהלך שליש א' ייבחר כל חניך בשני שעורים מתוך אשכולות שונים. בתחום היצירה יוכלו לבטא את עצמם ולפתח כלים בתאטרון, מחול-אימפרוביזציה, נגרות ואמנות. בתחום העיוני יוכלו לבחור בין ידיעת הארץ, אקטיביזם פוליטקיה ומנהיגות.

קורסי בחירה

מגוון הקורסים הנלמדים במכינה

המציאות החינוכית העכשווית מביאה עמה את הצורך להתמודד עם דילמות ובחירה בין ערכים ראויים, אך ההבחנה בין "נכון" ל"לא נכון" הולכת ומתמסמסת.  בנסיבות אלה עלינו ללמוד לחיות עם אוקסימורונים ללמוד להבין, לחשוב ולפעול תוך שאנחנו מכילים את הסתירות הקיימות והמתהוות בחיינו. האתגר הוא רב.

מנהיגים נדרשים להיות גמישים אבל יציבים, מעזים אבל אחראים, מובילים אבל מאפשרים. המנהיג הפועל באוריינטציה חינוכית, איש החינוך, לא בא לידי ביטוי רק מול כיתה או קבוצה. הוא דורש מעצמו להשפיע בכל חלקי חייו השונים.

בעזרתם של מנהיגים, הוגים וטקסטים, ניתן להכיר גישות חינוכיות שונות, להבין את האתגר החינוכי ולבחון בעין ביקורתית דרכי מעשה אפשריים של מנהיגים לקראת חינוך טוב השואף לחיים של משמעות, הגינות והגשמה עצמית.

כל שבוע נקרא קטע בתנ"ך, מתוך הפרשה המיועדת לו. נדון בדילמות, בסערת הרגשות ובשאלות המוסריות, הפסיכולוגיות והפילוסופיות שמעלה כל סיפור ודמות. לבסוף, נתנסה בכתיבת פרשנות משלנו, שמנסה להפיק מתוך הטקסט העתיק פרשנות אישית ותובנה על סוגייה רלוונטית בחיינו.

אילו ערכים ומעשים רוממה הציונות לגווניה? מה היו המחלוקות בתוכה? אילו עוצמות וכישורים אפשרו למנהיגיה לסלול את הדרך להתחדשות תרבותית ומדינית של העם היהודי בא"י? במהלך הקורס מרצים שונים יכניסו אותם לחייהן ולנפשן של דמויות מרכזיות כגון: אחד העם, גורדון, ביאליק, בן גוריון, גולדה מאיר, אבא קובנר, הרב יצחק הכהן קוק ומנחם בגין.

 
 
 
 
 
 
 
 

הכנה לצה"ל

תכנית ההכנה לצה"ל של מכינת מיצר מהווה תכנית חינוכית שמיושמת לאורך כל מחזור מחדש מהיותה גורם ליבה במכינה.

לו"ז שנתי

הלו"ז השנתי של המכינה מחולק לחודש מכין מכינה ולאחריו שלושה שלישים.

לכל שלב בתהליך ישנו הגיון פנימי.

מעורבות בקהילה

טיפוח המעורבות החברתית ועידוד לקבלת תפקידי שירות למען הקהילה, החברה והמדינה. פיתוח בוגרים בעלי אישיות דמוקרטית ואיתנה, שלא מתפתים לרידוד עולמם הרוחני והמעשי, תוך שהם מעורבים, יוזמים ומובילים בסביבתם מתוך השקפת עולם שאינה חוששת מהכרעות ערכיות ברוח המכינה.

הלימודים

גישת החינוך הייחודית לה אשר שמה דגש על החינוך ההומניסטי קיומי והניהול העצמי של החניכים.

התמדה באורח חיים של למידה ופיתוח שכלי, רגשי, רוחני וקיום תרבותי המוקיר את מורשת העם היהודי